Navyšujú RK predajnú cenu?

18.11.2024

Realitné kancelárie navyšujú predajnú cenu - naozaj je to tak?

Pozrime sa najprv na to, ako vzniká PONUKOVÁ cena v inzercii.

  • Urobíme fyzickú obhliadku nehnuteľnosti, vrátane pomerania plôch.
  • Na základe vlastných cenových máp, aktuálnej ponuky, formou porovnávacej metódy a polohovej diferenciácie vypracujeme klientovi (predávajúcemu) SWOT analýzu s predpokladanou predajnou cenou nehnuteľnosti (kvalifikovaný odhad reálnej trhovej ceny).
  • Rovnako navrhujeme predajnú stratégiu s nastavením ponukovej ceny.

Kde je skrytá provízia realitnej kancelárie?

  • Nuž, nikde nie je skrytá. Predávajúci ju uhradí zo sumy, ktorú nakoniec reálne za nehnuteľnosť zinkasuje.

Čo by sa stalo, ak by sme pri predaji pripočítali províziu realitnej kancelárie k predajnej cene?

  • Zvýšila by sa ponuková cena a to by znamenalo menej potenciálnych záujemcov o kúpu.
  • Realitnú kanceláriu by platil kupujúci – koho by potom RK zastupovala? Samozrejme kupujúceho, službu poskytujeme tomu, kto nás platí.
  • Záujemcovia by žiadali znížiť predajnú cenu, na čo by v konečnom dôsledku doplatil predávajúci.

Kto teda môže navyšovať predajnú cenu?

  • Predajná cena je vždy určovaná kupujúcim, iba on rozhoduje, koľko je ochotný za ponúkanú nehnuteľnosť dať. Samozrejme, predávajúci jeho ponuku nemusí akceptovať, v tom prípade ale už kupujúci nie je kupujúcim, ale iba záujemcom.

  • Navýšiť predajnú cenu môže predsa len aj realitný maklér spolu s predávajúcim – vhodnou predajnou stratégiou môže vyvolať zvýšený záujem o nehnuteľnosť a predaj previesť formou aukcie. V dnešnej dobe, v ktorej je viac ponúk ako dopytov však k tomu prichádza skôr výnimočne.

Záver

  • Správne nastavenú predajnú cenu dnes dokážu kupujúci akceptovať a dobrý maklér obhájiť. Vyžaduje si to však skúsenosti RK a makléra v oblasti, kde sa nehnuteľnosť nachádza.
  • Službu RK a makléra platí ten, komu je služba poskytovaná.
  • Predajná cena nehnuteľnosti nie je navyšovaná o províziu RK.
  • Nemá zmysel umelo zvyšovať ponukovú cenu v inzercii, jediným výsledkom je nižší počet záujemcov o kúpu, ponuky s menšou cenou (často menšou ako reálnou trhovou) a dlhší predajný proces.

TAKTO pracujeme v našej kancelárii.

Poraďte sa s nami predtým, ako začnete nehnuteľnosť ponúkať, získate tak prehľad o aktuálnej situácii na trhu s nehnuteľnosťami v oblasti našej pôsobnosti.